cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota surabaya,
Jawa timur
INDONESIA
Nirmana
ISSN : -     EISSN : 02150905     DOI : -
Core Subject : Humanities, Art,
NIRMANA Jurnal Deskomvis aims to: Promote a comprehensive approach to visual communication design incorporating viewpoints of different diciplines Strenghten academic exchange with other institution. Encourage designer, practicing, academic and others to conduct research and other similar activities.
Arjuna Subject : -
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 2, No 2 (2000): JULY 2000" : 7 Documents clear
KARIKATUR SEBAGAI KARYA KOMUNIKASI VISUAL DALAM PENYAMPAIAN KRITIK SOSIAL Dwi Waluyanto, Heru
Nirmana Vol 2, No 2 (2000): JULY 2000
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (211.752 KB) | DOI: 10.9744/nirmana.2.2.

Abstract

Caricature is one effective form of visual communications in delivering social criticisms. In good caricatures there are combined elements of intelligence%2C sharpness and critical thinking as well as expressiveness in response to public living. These social criticism are packed in humorous style. Abstract in Bahasa Indonesia : Karikatur merupakan salah satu bentuk karya komunikasi visual yang efektif dalam penyampaian pesan kritik sosial. Dalam karikatur yang baik ada perpaduan unsur-unsur kecerdasan%2C ketajaman dan ketepatan berpikir kritis serta ekspresif dalam menanggapi fenomena kehidupan masyarakat%2C kritik sosial tersebut dikemas secara humoris. caricature%2C visual communication%2C social criticism
TRILOGI IKLAN PASTA GIGI PEPSODENT SEBUAH CITRAAN KONFLIK SEBAGAI PEMBANGKIT BRAND AWARE PADA IKLAN TV D. Hagijanto, Andrian
Nirmana Vol 2, No 2 (2000): JULY 2000
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (35.713 KB) | DOI: 10.9744/nirmana.2.2.

Abstract

Realities happening in a community often merely taken/adapted by advertiser to create brand awareness. Even a conflict have simulated as interesting to create impression and to create an image of product existance. Abstract in Bahasa Indonesia : Sebuah kenyataan yang berlaku dan terjadi dalam komunitas%2C sering dipakai oleh pengiklan untuk menciptakan brand awareness. Bahkan sebuah konflik sekalipun telah dicitrakan dan disimulasikan sebagai hal yang menarik untuk menciptakan pesona dan menciptakan imaji tentang keberadaan produk. trilogy%2C Pepsodent%2C television%2C advertisement%2C conflict%2C an image%2C community
NEGOSIASI PENERJEMAHAN VERBAL - VISUAL DESAIN GRAFIS Pranata, Moeljadi
Nirmana Vol 2, No 2 (2000): JULY 2000
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (34.59 KB) | DOI: 10.9744/nirmana.2.2.

Abstract

Design is commonly regarded as an act of individual creation to which both verbalization and logical analysis are only peripherally relevant. This article reviews a research study about talking design by Tomes et al (1998) which involving graphic designers and their clients. The conclusion is that talking design -- verbal and visual -- is the design itself. Comments from a design-major student give more light to the research s outputs. Abstract in Bahasa Indonesia : Desain umumnya dipandang sebagai karya ekspresi diri. Analisis logis dan penerjemahan verbal hanya dianggap relevan di permukaan saja. Artikel ini mereview kajian riset Tomes dkk. (1998) mengenai bahasan desain yang melibatkan tim desainer grafis dan kliennya. Simpulannya%2C bahasan desain ¾ verbal dan visual ¾ adalah desain itu sendiri. Artikel ini dilengkapi tanggapan mahasiswa desain terhadap hasil riset tersebut. graphic design%2C design process%2C verbal/visual communication
DESAIN KOMUNIKASI VISUAL DAN PERILAKU KONSUMEN Limandoko, Bagus
Nirmana Vol 2, No 2 (2000): JULY 2000
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (25.727 KB) | DOI: 10.9744/nirmana.2.2.

Abstract

The word design is a word with different meanings. In the visual communication context it has became part of the team in the communication industry - the world of advertising%2C magazine and newspaper publishing%2C marketing and public relations%2C and%2C indeed%2C it has became one of the influential aspects to shape the behavior of a society and its economic development. Abstract in Bahasa Indonesia : Desain merupakan sebuah kata dengan banyak makna. Dalam konteks komunikasi visual%2C desain sudah menjadi bagian dari tim dalam industri komunikasi. Dunia advertising%2C publikasi majalah dan suratkabar%2C pemasaran dan public relations%2C dan yang pasti desain juga sudah menjadi salah satu aspek yang berpengaruh dalam membentuk perilaku suatu masyarakat dan perkembangan ekonominya. design%2C designer%2C visual communication design%2C behavior%2C consumer
PERANAN DESAIN KEMASAN DALAM DUNIA PEMASARAN Suharto Cenadi, Christine
Nirmana Vol 2, No 2 (2000): JULY 2000
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (33.157 KB) | DOI: 10.9744/nirmana.2.2.

Abstract

Packaging becomes a striker because its function directly encounters with customers. Hence%2C packaging must be able to give spontaneous impression to influence customer s positive actions in the market. In the cruel competition situation%2C aesthetics becomes an additional point that also functions as a powerful "emotional trap" to attract customers. This paper will discuss about how packaging design can maximize a product selling power in the market. Abstract in Bahasa Indonesia : Kemasan merupakan "pemicu" karena fungsinya langsung berhadapan dengan konsumen. Dengan demikian%2C kemasan harus dapat memberikan impresi spontan yang mempengaruhi tindakan positif konsumen di tempat penjualan. Dengan situasi persaingan yang semakin tajam%2C estetika merupakan suatu nilai tambah yang dapat berfungsi sebagai "perangkap emosional" yang sangat ampuh untuk menjaring konsumen. Tulisan ini akan membahas tentang bagaimana desain kemasan dapat memaksimalkan daya jual suatu produk dalam pasar. packing%2C packing design%2C market%2C marketing
PUBLIK FIGUR DALAM IKLAN TESTIMONIAL Duto Hartanto, Deddi
Nirmana Vol 2, No 2 (2000): JULY 2000
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.9744/nirmana.2.2.

Abstract

Testimonial advertising seemingly identical with famous figure such as artist%2C sportmen or others. They are all branded as "public figure" because they are well known by public. A lot of advertising creators using public figure in order to gain a high brand awareness. Is the use of public figure in testimonial advertising more profitable? Is their able quite representative for the products they represent ? Abstract in Bahasa Indonesia : Iklan testimonial identik dengan tokoh terkenal%2C baik itu artis%2C tokoh masyarakat%2C olahragawan%2C atau yang lainnya. Semuanya di cap sebagai "publik figur%2C" karena sudah dikenal masyarakat.Banyak kreator iklan menggunakan publik figur dengan harapan dapat mencapai brand awareness yang tinggi. Apakah penggunaan publik figur dalam iklan testimonial lebih menguntungkan ?%2C Apakah peran publik figur (sudah) mewakili produk yang dibawakan?. testimonial advertising%2C public figure
RAJUTAN SEMIOTIKA UNTUK SEBUAH IKLAN STUDI KASUS IKLAN LONG BEACH H. Istanto, Freddy
Nirmana Vol 2, No 2 (2000): JULY 2000
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.9744/nirmana.2.2.

Abstract

Semiotics is the study of signs and symbols. The theory of which originated from the Language Theory. It is reliable as an analysis method in examining signs. The products designed and created instinctively could be scientifically reasoned by Semiotics. In this study case on cigarette ads of Long Beach pizza-man version%2C the semiotics approach is used. Using the Semiotics theory%2C the analysis between the signifier and the signified in the implementation of the ad accentuates the study. Abstract in Bahasa Indonesia : Semiotika adalah ilmu tentang tanda. Semiotika adalah sebuah teori yang berasal dari teori bahasa%2C namun memiliki keandalan sebagai metoda analisis untuk mengkaji tanda. Semiotika juga mengantar produk-produk rancangan terakomodasi untuk diilmiahkan. Lewat studi kasus iklan rokok Long Beach versi Pizza-man%2C pendekatan semiotika digunakan untuk membedah iklan rokok ini. Kupasan antara penanda (signifier) dan petanda (signified) dalam eksekusi iklan ini memperjelas kajian kasus dengan teori semiotika. semiotics%2C semiotics-theory%2C Long Beach.

Page 1 of 1 | Total Record : 7